Music

Listen!



music playlist embed code

Photos

Feedek

XML

design page

winie design

It is our firm conviction that mankind will live the happier when it has learned to live with music more worthily.

Whoever works to promote this end, in one way or another, has not lived in vain.

(Zoltán Kodály)

hand sign by Zoltán Kodály

Friss topikok

Kisgyermekkori zenei nevelés

2009.02.19. 08:41 | algabalga | Leave a comment

Tags: nevelés zenei kisgyermekkori

morphologic webforditas.hu ingyenes online fordito és szotar
 
 
 
 

 

 


A kisgyermekkor a gyermek egy éves korától három éves koráig tartó szakasza. Ebben a korban megtanul beszélni, járni és a körülötte élőket figyelve elsajátítja a különböző tárgyak használatát. Így tanul meg pl.: fésülködni. A beszéd megértése megelőzi a beszélni tudást. A járás elsajátításával egy új világ tárul ki előtte. Már nemcsak sírással képes kifejezni akaratát, hanem kézmozdulatokkal, egyértelmű hangadásokkal, szótagokkal, később szavakkal.
Ebben az időszakban rengeteget utánoz a gyerek. Erre az utánzási sajátosságra építhetünk a nevelés folyamatában. Ezért lényeges, hogy jó mintát mutassunk. A kisgyermek zenei nevelésében is ezt kell szem előtt tartanunk. A mintát elsősorban az édesanya közvetíti.

A zenei nevelés a művészeti nevelés körébe tartozik az irodalom és a képzőművészet ágaival együtt. Nem választhatóak el egymástól, összefüggnek. Egy vers szép elmondásánál is figyelembe kell venni annak ritmusát, hangszínekkel lehet játszani és énekelgetés közben is elmondhatunk egy rövid altatót, mely esetleg belekívánkozik az adott hangulatba. Egy néhány szavas mondókát is érdekessé tehetünk, ha játszunk a ritmussal, hangszínnel, változtatjuk a tempót. Az új szavak bővítik a gyermek szókincsét.
A művészeti nevelés mindhárom ága hat az érzelmekre. A látás, hallás belső képpé alakul, elraktározódik a gyermek emlékezetében. Minél többféle inger éri a gyermeket, annál színesebb lesz az emlékezete.

A zenei nevelés célja, hogy felkeltsük a gyermek zenei érdeklődését, érzékennyé tegyük a környezet hangjai iránt. Érzelmileg gazdagítjuk az éneklésekkel és az együtt átélt énekes játékok örömével.

A zenei nevelés feladatai, hogy elsősorban a néphagyományunkból merítve versekkel, mondókákkal, énekes játékokkal, népdalokkal ismertessük meg a gyermeket. Nincs szó direkt tanításról! Erre azért sincs szükség, mert az énekléssel mintát adunk, mely hatására kedvet kap az önkéntes utánzásra. Az énekléseket, mondókákat kísérő mozdulatok segítik összerendezni mozgását, fejlesztik az egyensúlyérzékét, ritmusérzékét.

A zenei nevelés leginkább az érzelmekre hat, élményt vált ki a gyermekből. Felkelti zenei érdeklődését, formálja ízlését, esztétikai fogékonyságát. Hatására szeret énekelgetni, dúdolgatni. A dalok hallgatása és éneklése közben fejlődik hallása, ritmusérzéke, éneklési készsége, alkotókedve.

Kodály Zoltán adta meg azokat az irányelveket, melyeket a zenei nevelésben követnünk kell ahhoz, hogy a gyermek zenét élvező, -értő, -művelő felnőtté váljon.
Az alábbiakat fogalmazta meg:
-A zene hatása olyan emberformáló erő, mely kihat az egész személyiségre.

-1929-ben egy párizsi zenepedagógiai konferencián azt hangsúlyozta, hogy a zenei nevelést 9 hónappal a születés előtt kell elkezdeni. Majd kijavította magát, miszerint az édesanya születése előtt kell 9 hónappal elkezdeni. Évekig megmosolyogták a kijelentését, de azóta az orvostudomány bebizonyította, hogy már a magzatra is pozitív hatással lehet az édesanyja által hallgatott zene, mivel hallja azt, és elraktározza az emlékezetében.

-Minden nép zenei nevelésének a saját néphagyományából kell kiindulnia.

-A népdalokon kívül komponált dalok is lehetnek a zenei nevelés anyaga.
-Legyen a „zene mindenkié”! A zenei analfabetizmus felszámolása is cél. A kottaíráshoz, -olvasáshoz olyan módszert kell kitalálni, mely mindenki számára egyszerű és könnyen megtanulható.

-Az éneklés és a mindennapi éneklés a zenei nevelés egyik legfontosabb tényezője, mely a hangszertanulás előkészítője is, mivel gyakori éneklést hallva különböző ritmusokat, hangszíneket, hangmagasságokat, tempót fog tudni megkülönböztetni, és saját maga is elénekelni.

-Élő zene szólaljon meg a foglalkozásokon, kerüljük a gépzenét.
Élő hangot egyre kevesebbet hall a gyermek. Régen természetes volt, hogy a nagymama sok énekes játékot játszott az unokájával. Ez ma már nagyon ritka. A gyermeknek természetessé vált mára a városnak a zaja, a televízió hangja. Ezért fontos, hogy az édesanya nap mint nap szánjon időt a gyermekével való foglalkozásra!

A gépzenét elkerülve különböző hangszereket szólaltassunk meg a gyermek számára. Ez azért is szükséges, mert egyidőben több érzékszervére van hatással. Látja a hangszert és annak használóját, hallja a szép hangját, meg is érintheti. Már az is pozitívan hat a gyermekre és bizton merem állítani, hogy a szülőkre is, ha látják, milyen élvezettel játszik a hangszeren egy-egy énekes foglalkozáson a foglalkozásvezető, pedagógus.

Az énekelgetés, az énekes játékok játszása a legjobb módszer a gyermek zenei érdeklődésének felkeltésére. Az énekelgető édesanya érzelmileg hat a gyermekre, aki így kedvet kap az utánzásra, dúdolgatni kezd. Olyan légkört kell teremtenünk, melyben a gyermek jól érzi magát.

A gyermek sokkal többre emlékezik, mint amit énekel. Minél több dallal, énekkel ismertetjük meg, annál jobban fejlődik emlékezete, figyelme, zenei kreativitása. Egy dal eléneklésénél fontos hangsúlyt kap a szöveg, a dallam, a hangszín, az esetleg hozzátartozó mozgás is, így komplex hatás éri egy egyszerű lovagoltató eljátszása közben is.

A gyermek számára legfontosabb zenei nevelő az anya. A magzat számára az első akusztikus táplálék az anyja szívhangja, szívverésének ritmusa. A magzat már 4 hónapos korában hall. Azzal, hogy folyamatosan hallja anyja szívritmusának változásait, megtapasztalja a gyors-lassú, magas-mély, halk-hangos hangok egész skáláját. Más az édesanyja szívritmusa, ha szalad, mint amikor olvas.
A kórházak koraszülött osztályain már elfogadott tényként kezelik, hogy a szülők beszéde, dúdolászása, énekelgetése növelik a koraszülött gyermekek életben maradási esélyeit.

A gyermeket sokféle hanghatás éri. Sokkal több gépzene, zaj ( autók, porszívó, kalapálás hangjai stb.), mint a természetes hang, a beszéd vagy az ének. Pontosan ezért kell törekednünk arra, hogy minél több értékes zenei anyaggal tápláljuk gyermekünket. És már vissza is térhetünk Kodály Zoltán egyik irányelvére, mely szerint a néphagyományokból kell kiindulnunk a megfelelő zenei fejlesztés érdekében. Ne aktuális slágereket énekeljünk a gyermekünknek, hanem népdalokat, énekes játékokat, melyek kiállták az idő próbáját!

A gyermek játékának nyugodt légkörébe beleillenek a mondókák, énekes játékok. Felkeltik az érdeklődését. Testi és lelki fejlődése is harmonikusabbá válik, ha gyakran van vidám, derűs hangulatban az édesanyjával. Az ölbéli játékok során együtt átélt örömnek, nevetésnek csak pozitív hatása van a gyermekre és természetesen az anyjára.
Éneklésre, mondókázásra sokszor nyílik lehetőség a nap folyamán, pl.: vásárláskor a pénztárnál állva, gyermekrendelőben várakozva, autóban utazva, stb. Így a különböző holtidőket hasznosan tudjuk kitölteni, ráadásul a gyermek számára kellemes időtöltést biztosítunk.
Étkezés, öltözés közben nem tanácsos énekelgetni, mert nem az a célunk, hogy egy fontos napi feladatról elvonjuk a figyelmét.
Soha ne kényszerítsük a gyermekre a játszást. Ha nincs kedve az énekes játékokhoz, mondókákhoz, akkor ne erőltessük!
Jó hatással van a gyermekre a spontán énekelgetés, de biztonságot nyújt számára az is, ha ez rendszeresen történik a nap meghatározott szakaszában. Pl.: reggel, ébredés után, vagy elalvás előtt. A gyermek számára az ismétlések biztonságot nyújtanak.
Altatódalt akkor érdemes elalvás előtt énekelni, ha ez minden nap megtörténik. Ha csak néha-néha énekeljük, akkor az újdonság erejével fog hatni, felkeltjük az érdeklődését, ami nem segít az elalvásban.

 

 
A gyermek zenei fejlődése 3 éves korig


Csecsemőkor: születéstől 12 hónapos korig

Ebben az időszakban a síráson kívül is sokféle hangot ad a gyermek. Képes egy oktáv távolságban is csúszkálni a hangjával. A hangadást mindig valamilyen mozgás kíséri. Végtagjaival rugdos, kapálózik, fejét a hangforrás irányába fordítja. Mivel a hangadás és a mozgás szorosan összetartoznak, a mozgékonyabb gyermekek általában többet hangicsálnak, gőgicsélnek. Ha a felnőtt megpróbálja pontosan utánozni a gyermek hangadásait, akkor azokra szívesen reagál ismételten. Így szép lassan eljut oda az 1 éves gyermek, hogy annak ellenére, hogy beszélni még nem tud tisztán, rövid dallamrészeket viszonylag pontosan tud énekelni.
1 éves kor körül sokszor megfigyelhető, hogy a gyermek beszédfejlődése lelassul, szinte megáll. Ez természetes, hiszen megtanult felállni, ami sok figyelmet igényel. A helyváltoztatás lehetőségével egy új világ nyílik ki előtte. Már eléri a polcokon lévő tárgyakat, esetleg az asztal tetejét, ami rengeteg új élményhez juttatja. Teljes koncentrációt igényel az állás, mivel az egyensúlyára minden pillanatban oda kell figyelnie, amire azért eddig is szüksége volt ahhoz, hogy pl.: ülés közben ne dőljön el.

 

Tipegőkor: 12 - 24 hónapos kor között

A gyermekek gőgicsélésében már felfedezhető a ritmus, határozott hangmagasságokat énekelgetnek. Kettéválik a beszéd és az énekhang. Már nem csúszkál a hangjuk. Ebben a korban kifejezetten élvezik az ölbéli játékokat. Ezt a kifejezést Kiss Áron használta először 1891-ben megjelent első gyermekjáték-gyűjteményében. Az ölbéli játékok közé a lovagoltató, höcögtető, arc - és tenyérsimogató, csiklandozó, sétáltató, hintáztató mondókák tartoznak, melyek játszása közben a gyermek az anyja ölében ül.
Elkezdenek halandzsázni, melyekben már felismerhetőek a beszéd és a számára ismert énekek ritmusai, hangmagasságai. Az édesanya pontosan tudja, hogy gyermeke melyik mondókát, éneket mondja, énekli. Az is érdekes, hogy a gyermek általában a játék legjellemzőbb szavát vagy mozdulatát mondja, mutatja. Csak a kezét ütögeti, vagy simogatja a haját azt jelezve, hogy éppen melyik dalt szeretné, ha eljátszaná vele az anyukája. Ebből is látszik, hogy figyelme, emlékezete folyamatosan fejlődik az énekelgetések hatására.
Itt is megmutatkozik a kettejük közötti szoros kapcsolat, mivel szinte csak az édesanyja tudja abból az egy kézmozdulatból, hogy mit szeretne gyermeke. Valószínűleg nem is engedné meg másnak a játékot még akkor sem, ha az a másik felnőtt is pontosan ugyanúgy el tudná vele játszani azt a mondókát vagy énekes játékot.
18 hónapos korától szinte bármivel elkezd önállóan zenélni, ami a kezébe kerül. Lehet az építőjáték, vagy kanalak. Ritmusokat játszik, halkan vagy hangosan üti össze a tárgyakat. Most már nemcsak a saját hangjával alkot hangokat, hanem különböző eszközök segítségével is. Adjunk a kezébe minél több olyan eszközt, amellyel tud zenélni, pl.: fakanalakat, sajtos dobozokat, kisebb műanyag flakonokat, melyekbe pl. babot teszünk. Ezek lesznek az első hangszerei.
Minden új játékos hangutánzásnak örüljünk, mert ez a gyermek zenei alkotókedvét mutatja! A sok énekelgetés hatására mondókákat zenésít meg, számára ismert dallammal ruházza fel őket.


Kisóvodáskor: 24 - 36 hónapos kor között

Már sok dalt, mondókát hallottak. Szeretnek játszás közben dúdolászni, halandzsázni. Sokszor játszás közben eléneklik, hogy mi történt velük, milyen tapasztalatokkal lettek gazdagabbak. A mozgás és az énekelgetés még ebben az életkorban is összekapcsolódik. Nem ülnek le csak azért, hogy énekeljenek, de miközben altatja a babáját vagy tolja az autóját, énekelve játszik. Szeretik képeskönyv-nézegetés közben elmesélni, elénekelni a látottakat.


 

A hallás fejlődése


A fül az első olyan érzékszervünk, mely ingereket közvetít a magzat számára a külvilágból.

Már a 4 hónapos magzat is pozitívan reagál arra, ha énekelnek neki. Fontos, hogy az édesanya vetkőzze le az esetleges gátlásait az éneklésével kapcsolatban, mert gyermeke számára ő biztosítja a nyugodt érzelmi világot. De a beszédhang is ugyanolyan fontos, mivel az érzelmi töltése ugyanúgy eljut a magzathoz, babához. Az anya olyan zenét hallgasson áldott állapotában, melyet szívesen hallgat, mivel ez pozitívan hat saját érzelmi világára, így gyermekére is pozitív hatással lesz.
A 4-5 hónapos magzat már édesapja hangjára is képes reagálni, ha gyakran beszél a kis pocaklakóhoz.

A magzat megjegyzi az általa sokszor hallott énekeket, zenéket, melyek születése után gyakran megnyugtatják, esetleg kamasz korában a hasonló stílusú zene iránt lesz fogékony. Pl.: egy operaénekes házaspár gyermekénél elképzelhető, hogy kifejezetten szeretni fogja a komolyzenét gimnazistaként is. Az a baba, amelyiknek az anyukája a terhesség alatt gyakran tette a hasához közel a kis felhúzhatós zenélőt, valószínűleg megnyugszik majd az ismert kis dallam hallatán születése után, amikor nyűgös. De azért figyeljünk arra, hogy hangos hanghatások ne érjék a magzatot. Nem kell az anyuka hasára közvetlenül rátenni a hangforrást, mert a magzat meg is ijedhet a túl hangos zenétől.

A gyermek első hangja, amit önállóan hoz létre, a születését követő sírása. Ekkor hallja meg először a saját hangját.
Az újszülött gyermek számára az egyik legfontosabb muzsika a test muzsikája. Ezt leggyakrabban szoptatás közben éli meg. Míg szopik, hallja, ahogy nyel, cuppog, sóhajtozik. Közben megérinti az anyját, simogatja, érzi a bőrének az illatát, mely ingerek nyugalmat, biztonságot jelentenek számára.

A gyermek hallása nem csak az anyja, a tárgyak és hangszerek hangjainak befogadásával fejlődik, hanem a gondozási teendőkhöz tartozó mozgásoknak is van jelentéstartalma. Pontosan érzi, hogy nyugodtan, vagy idegesen, kapkodva pelenkázzák-e be vagy fürdetik. Ezek a hangok, esetleg nonverbális (nem beszédben megnyilvánuló) tényezők is mind információval szolgálnak a gyermek számára az anyja érzelmi állapotáról.

 

Játék a hangokkal


Az édesanyja hangja, éneke már az újszülött gyermeket is megnyugtatja. Mondókázni, ölbéli játékokat játszani már a fél éves gyermekkel is lehet. Egyenletesen tudjuk mozgatni az ölünkben, majd fokozatosan érettek lesznek ahhoz, hogy az énekek, mondókák játékát is tudjuk velük játszani. Nem mindegy, hogyan mondjuk, játsszuk el a kívánt mondókát, ölbéli játékot. Ha egyszerűen, egy hangszínnel, monoton hangon mondjuk, akkor lehet, hogy a gyermek észre sem veszi, hogy játszani szeretnénk vele. De ha lassan, halkan, sejtelmesen kezdjük, és fokozatosan gyorsítunk, emeljük a hangszínt, vagy esetleg huncutkodva mondjuk és egy jó dögönyözéssel fejezzük be, akkor máris tele van az az összesen 15-20 szóból álló mondóka érzelmi telítettséggel, mely a gyermekre élményként hat. Újra és újra át akarja majd éli azt a katarzist, amin keresztül ment a mondóka elmondása és eljátszása alatt. Ezért is fontos, hogy minden mondókához, kis dalhoz társuljon valamilyen játék. És ha már érzelmet viszünk bele a játékunkba, akkor a gyermek akarva – akaratlanul is megismerkedik a tempóval, hangerővel, hangszínnel, ritmussal. Ezek nélkül szinte semmit sem érnek a játékok, mert üresek lesznek. A tempót egy mondókán belül is változtathatjuk (pl.: a lovagoltatóknál), ami kifejezetten izgalmassá teheti a játékot. A hangerővel és a hangszínnel is fontos játszanunk. Kezdhetjük sejtelmesen, halkan, mélyebben, majd fokozatosan növelhetjük a hangerőt, és emelhetjük a hangszínt mélyebbről magasabbra. Ezeket figyelembe véve vidám, nyugodt, kiegyensúlyozott hangulatot tudunk teremteni gyermekünk számára, mely egészséges fejlődése szempontjából elengedhetetlen.

A zenei nevelést a gyermek növekedése során folyamatosan bővíthetjük. Később ennek a feladatnak a nagyobb részét az óvoda és az iskola veszi át. Az iskolákból való énekórák szinte teljes eltörlésével nehéz helyzetbe került a művészeti nevelés ezen ága. Mégis lehetőséget kell keresnünk arra, hogy gyermekünknek a zenével és a zenéléssel való kapcsolata ne szűnjön meg, hanem élete részévé váljon.

http://www.dudolos.hu/gyermek_zenei_neveles

 

http://www.vacziporteka.hu/images/p018_1_00.png

 

Hangszerek gyermekek számára:

http://www.gyermekhangszer.hu/

http://www.vacziporteka.hu/hangszerek.html

Trackback address for this post::

https://jacksonsfunsite.blog.hu/api/trackback/id/tr69952194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

No feedback.
süti beállítások módosítása